Przekroje: Owoce i warzywa – Agnieszka Sowińska (Nasza Księgarnia)
Od wydawcy:
Warzywa i owoce są zdrowe! Czyli właściwie jakie? Żeby to
zrozumieć, warto poznać ich mieszkańców. Na przykład Pektyna cały dzień uwija
się i sprząta. Z kolei Białko roślinne to prawdziwy siłacz, choć czasem zdarza
się mu też leniuchować. Magnez jest zawsze w dobrym humorze. Witamina A lubi o
siebie dbać, a Witamina B długimi godzinami ślęczy nad książkami. Poza nimi są
także Wapń, Potas, Likopen, Witamina E i C oraz wiele, wiele innych. Wszystkie
bardzo ważne. To dzięki nim właśnie jedzenie owoców i warzyw wychodzi nam na
zdrowie!
Duży format, przekroje kilkunastu najpopularniejszych owoców
i warzyw, wypełnione szczegółami ilustracje, wierszowany wstęp autorstwa
Agnieszki Frączek, edukacja połączona z zabawą i humorem to tylko niektóre z
zalet tej niezwykłej książki. Żaden niejadek nie przejdzie obok niej obojętny!
Źródło:
http://www.empik.com/przekroje-owoce-i-warzywa-sowinska-agnieszka,p1105539433,ksiazka-p
Recenzja i inspiracje.
To fantastyczna pozycja książkowa, a przede wszystkim pomysł
na uprzystępnienie lekcji biologii organicznej. Stwarza okazję do rozmowy z dziećmi o witaminach, składnikach
odżywczych i mikroelementach. Pozwala na
zainicjowanie lekcji na temat różnorodności witamin takich jak te
rozpuszczalne w wodzie i te rozpuszczalne w tłuszczach. Inspirując się tą książką można z dziećmi stworzyć listę mikroklimatów, które korzystnie wpływają
na organizm człowieka i zapoznać naszych podopiecznych z tym co się dzieje z naszym
ciałem w wyniku ich niedoboru. Książka też stwarza okazję do poznania źródeł
pokarmowych witamin i zapoznaniem się z regułami zdrowego odżywiania.
Książka " Przekroje: owoce i warzywa" Agnieszki
Sowińskiej składa się z 12 dużych, pięknie ilustrowanych rozkładówek
przedstawiających najbardziej przystępne owoce i warzywa - w przekroju. Wnętrze
owych roślin jest dużo ciekawiej pokazane, niż można by się w spodziewać. W
środku warzyw i owoców, w wydrążonych norkach, aż roi się od małych
kolorowych stworów, które przedstawione
są w najróżniejszych czynnościach dnia
codziennego.
Kim są tajemnicze stworki z warzyw i owoców dowiadujemy się z legendy
umieszczonej na początku książki. Wtem cały zamysł książki obrazkowej staję się
jasny. Mieszkańcy naszych owoców i
warzyw to występujące w nich witaminy, mikro i makroelementy.
Ich wygląd w środku owoców nawiązuje do pełnionej przez
niego roli w organizmie. Mocarne białka - prężą muskuły, tzw. związki zasadowe,
odpowiedzialne za figurę i dobre samopoczucie. Ubrane są w stroje sportowe.
Każdy ze stworków ma swój zwięzły, niezwykły opis. Tworzy to swoistą legendę do dalszego
przeglądania książki. Dopiero zaopatrzeni w tę wiedzę jesteśmy w stanie zrozumieć
treść książki. Taka wizualizacja zachęca dzieci do poszukiwania wiedzy i staję
się "grą w książkę",
.
Model opracowania książki skłania dzieci do
wielokrotnego powracania do legendy stworów, stwarza okazję do rozwoju procesów
zapamiętywania i wzbudzania ciekawości. W efekcie przy każdej oglądanej
roślinie "książka" tak jakby nakazuje powrót do legendy, by przypomnieć
sobie, kim jest ludzik np. blado-szary z czerwonymi policzkami. Dla niektórych
to rozwiązanie może być trochę męczące, dlatego też proponowałabym skserować
legendę i trzymać ją obok książki by zaglądać tam w razie potrzeby. Taki zabieg uprzyjemni czytanie książki tym, którzy nie bardzo lubią wertować kartki.
Za pomocą tej książki dzieci dowiadują się co i dlaczego warto jeść -
bez używania tabletek i mądrych terminów.
Przerabiając z dziećmi tę książkę należy przyjąć zasadę, że
nie ma głupich pytań. Temat, który ona podejmuje nie jest łatwy, ale też
nie zbyt trudny. Warto dzieciom opowiadać więcej niż zakłada ich podstawa
programowa na określonym poziomie -np. wczesnej edukacji. Wiedzę dzieci można rozszerzać o obszary z nauk takich jak biologia i chemia. Na przykład poszukując odpowiedzi na pytanie: Co się dzieje z jedzeniem po włożeniu go do ust?, Co to jest trawienie i jak to działa? - zapoznanie dzieci z procesami zachodzącymi w układzie pokarmowym.
Sam format książki wnosi dla dzieci dużo dobrego, staję się
wizualną pomocną szkolną w zdobywaniu i poszerzaniu wiedzy o sobie i pokarmach.
Książka "Przekroje: Owoce i warzywa" jest też silnym argumentem na
to, dlaczego warto spożywać naturalne produkty, zwracać uwagę na zbilansowaną i zróżnicowaną dietę.
Przy okazji opracowywania książki można wraz z dzieckiem zastanowić się nad tym jak urozmaicić domową kuchnie.
Odwołaniem do komponowania kuchennych przysmaków
jest umieszczony na końcu książki labirynt, który zachęca dzieci do połączenia
warzyw z zawartymi w nich składnikami oraz potrawami, które można z nich
przygotować. Można powiedzieć, że jest to test
dotyczący tego czego dzieci nauczyły się po przeczytaniu książki.
Jest to bardzo miłe
zakończenie książki dla dzieci.
Dla
nauczyciela może być to początek do rozmowy o jakości jedzenia i poprowadzenia
projektów grupowych.
AKTYWNOŚĆ TEMATYCZNA [1]
Piramida
żywieniowa
Rozmowa z
dziećmi na temat jedzenia.
Czy jadły dzisiejszego dnia śniadanie, co to było?
Czy śniadanie jest ważnym posiłkiem? Itd.
Następnie dzieci dostają od Nauczyciela gazety z produktami spożywczymi i wycinają 10 wybranych przez siebie produktów. Rozmowa z dziećmi co zaliczamy do zdrowego a niezdrowego żywienia, np. na tablicy robimy dwie rubryki, gdzie dzieci same przyczepiają produkty a później wspólnie sprawdzamy czy jest dobrze. Teraz skupiamy uwagę na zdrowej żywności. Pytamy się dzieci do jakiej grupy produktów możemy zaliczyć te produkty( jeśli dzieci nie będą wiedzieć o co chodzi, to nauczyciel je naprowadza, pomaga). Po rozmowie N mówi, że istnieje piramida żywności. Wspólnie staramy się określić, która grupa produktów jest najważniejsza. Na koniec dzieci dostają kartkę i tworzą własną piramidę żywności(rysują, malują, przyklejają wcześniej wycięte produkty).
Następnie dzieci dostają od Nauczyciela gazety z produktami spożywczymi i wycinają 10 wybranych przez siebie produktów. Rozmowa z dziećmi co zaliczamy do zdrowego a niezdrowego żywienia, np. na tablicy robimy dwie rubryki, gdzie dzieci same przyczepiają produkty a później wspólnie sprawdzamy czy jest dobrze. Teraz skupiamy uwagę na zdrowej żywności. Pytamy się dzieci do jakiej grupy produktów możemy zaliczyć te produkty( jeśli dzieci nie będą wiedzieć o co chodzi, to nauczyciel je naprowadza, pomaga). Po rozmowie N mówi, że istnieje piramida żywności. Wspólnie staramy się określić, która grupa produktów jest najważniejsza. Na koniec dzieci dostają kartkę i tworzą własną piramidę żywności(rysują, malują, przyklejają wcześniej wycięte produkty).
AKTYWNOŚĆ TEMATYCZNA [2]
Zgadywanki rozweselą każdego malucha.
słowne:
1. Ładnie pachną żółtą skórką,
kwaśny mają smak.
Zawierają witaminy,
wiemy, że to są.. (cytryny)
2.Ma okrągły brzuszek, jest czerwony cały,
Można n niego zrobić barszczyk doskonały . (burak)
3.Skórka fioletowa,
a miąższ pod nią złoty,
smakuje wybornie,
wszyscy wiedzą o tym. (śliwka)
4.Wielka, okrągła, zielona głowa
Będą z niej gołąbki i surówka zdrowa (kapusta)
5. Dobra gotowana i dobra surowa,
choć nie pomarańcza,
jest pomarańczowa.
Kiedy za zielony
pochwycisz warkoczyk
i pociągniesz mocno,
wnet z ziemi wyskoczy. (marchewka)
6.Niedaleko od drzewa pada,
każdy je z ochotą zjada.
Okrąglutkie i rumiane,
na słoneczku dojrzewa. (jabłko)
7.Rośnie na grządce, zielony jest cały
i do kwaszenia doskonały (ogórek)
sensoryczne:
Potrzebne ci będą owoce lub warzywa, zgoda rodziców na podjęcie takiej aktywności i wiadomość o ewentualnych uczuleniach.
Poproś o pokrojenie warzyw i owoców na drobne kawałeczki osobę, która jest poza zasięgiem oczu dzieci. Zawiąż oczy kilku dzieciom z grupy, tak aby nie widziały co spożywają.
Wraz z resztą dzieci, podajcie osobie z zawiązanymi oczami kawałek warzywa lub owoca. Niech odgadnie co zjadł, uprzednio opowiadając jaki to coś ma kolor, zapach. Sprawdźcie czy wszyscy mają podobne odczucia.
AKTYWNOŚĆ TEMATYCZNA [3]
Pokażmy, że internet też może być źródłem wiedzy. Pokażmy dzieciom film instruktażowy i wykonajmy sałatkę owocową z ludkami z kreskówki. To na pewno zachęci dzieci do kulinarnych eksperymentów.
AKTYWNOŚĆ TEMATYCZNA [4]
Firma
cateringowa
Dzień
wcześniej dzieci zostały poproszone o przyniesiecie różnych produktów
spożywczych.
Następnego dnia rozmawiamy z dziećmi na temat cateringu? Czy wiedzą czym zajmuje się taka firma. Propozycja nauczyciela, aby stworzyć taką firmę.
Następnego dnia rozmawiamy z dziećmi na temat cateringu? Czy wiedzą czym zajmuje się taka firma. Propozycja nauczyciela, aby stworzyć taką firmę.
Jeśli dzieci się zgodzą to dzieci tworzą regulamin
swojej firmy.
Później przechodzimy do części praktycznej- tworzymy potrawy,
które będziemy sprzedawać.
Po stworzeniu potraw sprzedajemy nasze potrawy za
wcześniej ustaloną cenę w regulaminie.
Miłej zabawy! Dużo zachęty do czytania i eksperymentowania.
Izabela
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz