poniedziałek, 21 marca 2016

Matematyka – nie taka straszna! Zachęci każdego żaka! vol.2


Czym są klocki Dienesa?

• środek dydaktyczny przeznaczony do rozwoju logicznego myślenia i do nauki matematyki.
• aktywizują wyobraźnię dzieci
• umożliwiają wizualizację pojęć abstrakcyjnych i obserwację zależności między nimi

Co zawiera komplet klocków Dienesa?

W komplecie znajduje się 60 sztuk klocków, różniących się czterema cechami:
• kolorem-   czerwonym, niebieskim, żółtym
• grubością-  cienkie, grube
• wielkości-  duże, małe
• kształtem-  graniastosłupów lub walców o stosunkowo małej wysokości, tak, że patrząc na nie z góry widzimy płaskie figury mające kształt trójkątów, kół lub prostokątów różnobocznych, albo prostokątów równobocznych, czyli kwadratów.

Dodatkowo w komplecie znajduje się 12 plansz(kart pracy) z przykładowymi zadaniami, ćwiczeniami i zabawami, które można zaproponować dziecku. Stanowią również inspirację dla rodziców i nauczycieli w wymyślaniu następnych zadań oraz 3 sznurki, które umożliwiają tworzenie pętli, co pomoże nam stworzyć zbiory.


Zad 1. Ułóż figury do odpowiedniego zbioru.
Opis działania: Przed dzieckiem leżą figury. Jego zadaniem jest w jak najkrótszym czasie dopasowanie figur do odpowiedniego zbioru.

Zad 2. Umieść w jednej pętli czerwone figury a w drugiej koła.
Opis działania: Na podłodze czy stoliku tworzymy dwie osobne pętle z dwóch sznurków. Kolejnym krokiem jest wybranie przez ucznia, ze wszystkich figur, figur czerwonych oraz figur w kształcie koła, a następnie umieszczenie ich w odpowiednich pętlach. Trudność w tym zadaniu jest część wspólna i jak sobie z nią uczniowie poradzą.
Zad 3. Ułóż figury według podanej sekwencji przez nauczyciela.
Opis zadania: Przed uczniem leżą figury, a nauczyciel mówi np. kwadrat, koło, trójkąt, trójkąt koło, prostokąt, koło itd., a zadaniem uczniów jest ułożenie figur według podanej instrukcji

Zad 4.  Uporządkuj koła od najmniejszego do największego.
Opis działania: Przed uczniem leżą wszystkie klocki, odnajduje tylko koła i porządkuje je od najmniejszego do największego.

Miłego liczenia i zabawy,
Ewelina

3 komentarze:

  1. To o czym piszecie na blogu jest bardzo zajmujące i cieszę się że prowadzicie go systematycznie - ale... brakuje mi w nim opisu waszych aktywności związanych z tematem projektu.

    OdpowiedzUsuń
  2. 24 marca (jutro)pierwsza porcja Aktywności z serii Eksperymentarium Zjawisk Atmosferycznych. Praca wre.. :) Zachęcam do śledzenia naszych eksperymentów.

    OdpowiedzUsuń