II DOŚWIADCZENIEMa na celu pokazanie zjawiska ruchu księżyca oraz jego konsekwencje i oddziaływanie na ziemie.
Co potrzebne?
- jabłko / globus
- 2 patyczki do szaszłyków
- folia aluminiowa zwinięta w kulę
INSTRUKCJA:1. Tak jak poprzednio: zaciemnijcie pokój, ustawcie
Co potrzebne?
- jabłko / globus
- 2 patyczki do szaszłyków
- folia aluminiowa zwinięta w kulę
INSTRUKCJA:1. Tak jak poprzednio: zaciemnijcie pokój, ustawcie
latarkę – Słońce i jabłko – Ziemię.
2. Wokół Ziemi krąży Księżyc – poruszajcie nim i
obserwujcie co się dzieje, jak pada światło.
Z ruchem Księżyca wokół Ziemi związane są jego fazy: nów
Z ruchem Księżyca wokół Ziemi związane są jego fazy: nów
– Księżyca nie widać (zwrócony jest ku Ziemi nieoświetloną
półkulą); pierwsza kwadra; pełnia – widać całą tarczę,
Księżyc znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce;
ostatnia kwadra. W momencie, gdy Ziemia znajdzie się
między Słońcem a Księżycem będącym w pełni i Księżyc
"wejdzie" w cień rzucany przez nią, wówczas dochodzi do
zjawiska zwanego zaćmieniem Księżyca. Natomiast gdy
Księżyc znajdzie się pomiędzy Słońcem a Ziemią i przesłoni
światło słoneczne, mówimy o zaćmieniu Słońca.
Wnioski: Wniosków możemy wysunąć kilka:
1. Księżyc rzuca cień na ziemie
D– zjawisko zaćmienie słońca
2. Księżyc może zostać zasłonięty przez ziemie tak, ze nie docierają do niego promienie słoneczne.
3. w zależności od położenia księżyca jest on inaczej oświetlany (inaczej pada światło odbite od innych ciał niebieskich)
4. Księżyc krąży wokół Ziemi.
III Doświadczenie
Doświadczenie jest związanie z dobrze nam znanym zegarem słonecznym. Pragniemy przez to pokazać dzieciom, jak go samodzielnie wykonać i posługiwać się.
INSTRUKCJA:
1. Z kartonu wytnijcie koło o średnicy 20cm, w środku
Wnioski: Wniosków możemy wysunąć kilka:
1. Księżyc rzuca cień na ziemie
D– zjawisko zaćmienie słońca
2. Księżyc może zostać zasłonięty przez ziemie tak, ze nie docierają do niego promienie słoneczne.
3. w zależności od położenia księżyca jest on inaczej oświetlany (inaczej pada światło odbite od innych ciał niebieskich)
4. Księżyc krąży wokół Ziemi.
III Doświadczenie
Doświadczenie jest związanie z dobrze nam znanym zegarem słonecznym. Pragniemy przez to pokazać dzieciom, jak go samodzielnie wykonać i posługiwać się.
INSTRUKCJA:
1. Z kartonu wytnijcie koło o średnicy 20cm, w środku
zróbcie otwór.
2. Kółko ułóżcie w płaskim miejscu, gdzie nie pada cień
drzew, domów itp.
3. W otworze umieśćcie patyk wbijając go w ziemię tak,
aby był pionowo.
4. O każdej pełnej godzinie zaznaczcie miejsce, w którym
Teraz spędzając czas na świeżym powietrzu dzieci nie będą
potrzebowały zegarka – wystarczy spojrzeć na zegar
słoneczny. Jest to możliwe dzięki temu, że Ziemia obraca
się wokół swojej osi. Ludziom na Ziemi wydaje się jednak,
że to Słońce się porusza: w południe jest wysoko na niebie,
a rano i wieczorem zniża się. Dlatego rano cień jest długi i
wskazuje zachód, w południe jest krótki i wskazuje północ
(oczywiście tylko na półkuli północnej), a wieczorem
(oczywiście tylko na półkuli północnej), a wieczorem
znowu się wydłuża i wskazuje wschód.
Godzina taka sama na zegarku i na naszym zegarze słonecznym, przypadek? Nie sądzę :)
Zegar słoneczny, przyrząd służący do wskazywania czasu na podstawie położenia Słońca, przy wykorzystaniu cykliczności ruchu obrotowego Ziemi.
Najprostszym zegarem słonecznym jest gnomon (najstarszy instrument astronomiczny w postaci pionowego pręta lub słupa, ustawionego na podstawie. Według długości i kierunku jego cienia wyznaczano wysokość i azymut Słońca. W starożytności gnomon służył również za najprostszy zegar słoneczny - nasza dzisiejsza wskazówka zegarka). Godziny wskazuje cień rzucany na pozostającą w słońcu podziałkę przez tzw. element gnomoniczny, inaczej polos, ustawiony równolegle do kierunku osi Ziemi (tj. skierowany w stronę bieguna świata), lub plamka światła słonecznego na podziałce znajdującej się w cieniu (np. we wnętrzu budynku).
Dorota, Laura i Marta
Godzina taka sama na zegarku i na naszym zegarze słonecznym, przypadek? Nie sądzę :)
Zegar Słoneczny w Ełku |
Zegar słoneczny, przyrząd służący do wskazywania czasu na podstawie położenia Słońca, przy wykorzystaniu cykliczności ruchu obrotowego Ziemi.
Najprostszym zegarem słonecznym jest gnomon (najstarszy instrument astronomiczny w postaci pionowego pręta lub słupa, ustawionego na podstawie. Według długości i kierunku jego cienia wyznaczano wysokość i azymut Słońca. W starożytności gnomon służył również za najprostszy zegar słoneczny - nasza dzisiejsza wskazówka zegarka). Godziny wskazuje cień rzucany na pozostającą w słońcu podziałkę przez tzw. element gnomoniczny, inaczej polos, ustawiony równolegle do kierunku osi Ziemi (tj. skierowany w stronę bieguna świata), lub plamka światła słonecznego na podziałce znajdującej się w cieniu (np. we wnętrzu budynku).
Dorota, Laura i Marta
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz