środa, 6 kwietnia 2016

[3.2.] [Seria: Eksperymentarium zjawisk atmosferycznych.] Wiatr.

Prędkość wiatru wyrażana jest w metrach na sekundę, może również być podawana w kilometrach na godzinę i milach morskich na godzinę czyli węzeł. Prędkość określamy za pomocą skali Beauforta. Skala ta została opracowana na początku XIX w. przez angielskiego admirała F. Beauforta na podstawie obserwacji wpływów wiatru na ożaglowanie statku.
Można powiedzieć, że prędkość wiatru, jego siłę ocenia się według widocznych skutków jego działania np. na powierzchni morza lub obiektach znajdujących się na lądzie.
Istnieje wiele klasyfikacji prędkości wiatru. Jedną z nich jest bioklimatyczna klasyfikacja prędkości K. Knocha. Wiatr wg tej skali jest odczuwany jako:
o        cisza – gdy prędkość wiatru wynosi od 0,0 do 1,0 m/s;
o        słaby – gdy prędkość wiatru wynosi od 1,1 do 4,0 m/s;
o        umiarkowany – gdy prędkość wiatru wynosi od 4,1 do 8,0 m/s;
o        silny – gdy prędkość wiatru wynosi > 8,0 m/s.
Siła wiatru w Skali Beauforta





źródło: OPERON

Jak odkryć prędkość i siłę wiatru ?

EKSPERYMENT 1. – Życie lekkich przedmiotów

Potrzebne przedmioty: Balonik, strzępki papieru, wata, piórka, piłeczka plastikowa

1. Balon zostaje nadmuchany, a jego otwór zaciśnięty, na stole znajdują się wymienione wyżej przedmioty.

Co stanie się z umieszczonymi na stole przedmiotami po wypuszczeniu powietrza z balonika? 

2. Wypuszczając powietrze z balonika kierujemy je na przygotowane na stole przedmioty, obserwujemy jak przedmioty poruszają się po stole.

- Co pierwsze się przesunęło piórko, wata czy papierki? 

Sprawdź sam !

Sprawcą tej reakcji jest wypuszczone z balonika powietrze.To samo zrobiłby wiatr, gdyby teraz wpadł przez okno. Wiatr to nic innego jak poruszające się gwałtownie powietrze.

EKSPERYMENT 2. – Wytwarzacz wiatru


Potrzebne przedmioty:

Plastelina, papier (statki z papieru) , słomki, balon (wypełniony powietrzem).

 Dzieci na lekcji uczą się wytwarzać wiatr. Orientują się że wiatr to ruchy powietrz. Demonstrują to przy pomocy wymachów dłonią blisko twarzy. Mają wtedy okazje doświadczyć powiew różnych strumieni powietrza.

-Czy wiecie  dlaczego tak się dzieje?

 Regaty

Potrzebne przedmioty: 
2 arkusze papieru i 2 słomki 


wykonanie żaglówki:
1. Ułóż statki w ten samej lini
2. Ustal METĘ
3. Dmuchaj w słomkę tak by jak najszybciej doprowadzić żaglówkę do METY

Używając słomki dzieci przesuwają żaglówki. Same orientują się jaka siła wiatru jest potrzebna by wygrać regaty.







Oto nasze wyścigi:


Podniebny lot


Dzieci używając słomki starają się utrzymać jak najdłużej balon w powietrzu. Sprawdzają czy siła wytwarzanego przez nich wiatru jest ciągle taka sama czy się jednak zmienia.
Nauczyciel proponuje powtórzyć to doświadczenie przy prostej i zgiętej słomce.


Jakie nasuwają się wnioski?












Wyścigi kulek

Potrzebne materiały:
papier, plastelina, kartka A3, marker, taśma

1.Dzieci w parach robią dwie kulki: jedną z papieru, a drugą z plasteliny.

2.Na kartce papieru wielkości A3 rysują w połowie pionową kreskę w orientacji pionowej. Jest to tzw. „tor wyścigowy”.

3.Następnie przytwierdzają ją taśmą klejącą do ławki”  i wyznają METE i START.

4.Uczniowie na starcie kładą swoje kulki i przy pomocy  podmuchu przez słomkę próbują jak najszybciej doprowadzić przedmiot do mety. Uczniowie sprawdzają, który będzie pierwszy.
 

SPRAWDŹCIE SAMI!!




AKTYWNOŚĆ TEMATYCZNA [1] - WIATROMIERZ
Potrzebne materiały: 5 plastikowych lub papierowych kubków, dziurkacz, plastikowa butelka, 3 patyczki, taśma lub plastelina, nożyczki

INSTRUKCJA
Zobacz jak działa nasz wiatromierz. Zbuduj swój!


Oto prezentacja profesjonalnego wiatromierza:

 Miłej zabawy!
Izabela i Ewelina 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz