piątek, 29 kwietnia 2016

[8.1.] [Seria: Eksperymentarium zjawisk atmosferycznych.] Tęcza - doświadczenie

Dzisiaj przychodzimy do Was z nowymi eksperymentami ze zjawiskiem tęczy. Plusem jest to, że możecie wykonać je samodzielnie w domu, bez wymyślnych przyrządów :).

Let's Go !



I. Domowe laboratorium
1. Szklankę/naczynie wypełnić w około ¾ wysokości wodą
2. Do szklanki/naczynia włożyć małe lusterko, które należy tak
umieścić, aby było pochylone z jednej strony powinno
opierać się o dno szklanki, a z drugiej o ścianę.


3. Gdy spróbujemy ustawić, tak że promienie
słońca będą wprost padać na powierzchnię lustra, lub też
nakierować odpowiednio strumień światła z latarki,
będziemy mogli zaobserwować powstającą tęczę na
suficie.

I jak ? Wyszło Wam ? Nam owszem :).


II. Słodka tęcza
Co potrzebne jest do naszej słodkości?




1
. Wlewamy miód do butelki (butelka z odciętą górą) do 1/4
wysokości.

2. Następnie powoli wlewamy taką samą ilość
oleju roślinnego.

3. Na końcu dodajemy tyle samo wody
zabarwionej na niebiesko.

4. Czekamy, aż płyny rozdzielą się
na warstwy. W ten sposób powstanie kolorowa tęcza. :D








III. Jasne światło

Potrzebne będą: kartka białego papieru, szklanka z wodą
(napełniona do połowy), lampka nocna
Sposób wykonania:
1. Połóż papier na stole.
2. Szklankę z wodą
trzymaj w odległości około 10 cm nad papierem.
3. Na szklankę skieruj źródło światła, po chwili na stole pojawi
się tęcza - Zwykłe światło pochodzące z żarówki ,
przechodzące przez wodę ulega załamaniu.



 Kolory, z których składa się białe światło, załamują pod różnym
kątem. Tęcza składa się z następujących kolorów:
czerwonego, pomarańczowego, żółtego, zielonego,niebieskiego i fioletowego.







To było wielkie doświadczenie, że z tak prostego można dokonać niezapomnianego i niezwykłego :) ! Tęcza to jeden z piękniejszych objawów naszej cudownej natury. Dbajmy o nią jak najlepiej ! Obiecujecie ? :) 


Pozdrawiamy,
Dorota, Marta, Laura

[8.2] [Seria: Eksperymentarium zjawisk atmosferycznych.] Po drugiej stronie garnca - doświadczenia z tęczą


Tęcza kryształowa

Pomoce : kryształ, światło słoneczne lub lampa stołowa


Moim kryształem jest miseczka mojej mamy :)


Miejsce
: sala przedszkolna/szkolna/dom



Wykonanie doświadczenia

Kryształ wystawiamy na działanie światła (naturalnego lub sztucznego) i obserwujemy go (obserwujemy różne barwy światła).





Wniosek: białe światło słoneczne będące mieszaniną fal o
różnej długości (kolorze) wchodząc do pryzmatu ulega
załamaniu. Kąt załamania zależy od długości fali świetlnej
w wyniku czego dochodzi do rozszczepienia światła na

barwne spektrum.

Przeprowadzając to doświadczenie zauważyłam, że pod różnym kątem nakierowania latarki na kryształ tęcza powstawała, ale bardziej lub mniej widoczna. Zaobserwowałam też, że lepiej była widoczna, kiedy zasłoniłam rolety :).
Tęcza jest taka piękna i niewiele trzeba, by ją samodzielnie stworzyć i cieszyć się własnym dokonaniem cudownego zjawiska natury!

Spróbujemy razem?

Pozdrawiam,
Dorota

czwartek, 28 kwietnia 2016

Bzzzz yyy - Uwaga pszczoła!


Miesiąc kwiecień i maj to czas ciężkiej pracy dla pszczół. Zbierają one wtedy nektar i piłek kwiatów, który jest ich pożywieniem i w ten sposób ( przez przypadek) zapylają rośliny owadopylne tj. drzewa owocowe, rzepak, kwiaty itp.) Rośliny, które dostarczają pszczołom surowca do produkcji miodu nazywamy miododajnymi. 

Do  produktów pszczół miodnych należą - m.in. miód i wosk. Pszczoły unoszą się w powietrzy dzięki pracy dwóch par skrzydeł zbudowanych z przezroczystej błony.



 Błędnie uważa się, że królowe matki nie posiadają żądła - używają go jednak tylko do wal z innymi królowymi ( dlatego też nie żądlą np. trzymających je pszczelarzy).

Rodzaje pszczół:
Pszczoły są niesamowite, czyż nie ? 

Wszystkim ciekawskim, polecamy animowany film o pszczołach: 

Pozdrawiamy serdecznie, 
Izabela i Ewelina

wtorek, 26 kwietnia 2016

[8] [Seria: Eksperymentarium zjawisk atmosferycznych.] Tajemnica tęczy.

Tęcza

Zbliża się okres, w którym tęcza będzie nam często towarzyszyła :).

Jest to zjawisko optyczne i meteorologiczne występujące w postaci charakterystycznego wielobarwnego łuku, widocznego, gdy Słońce lub Księżyc oświetla krople wody w atmosferze ziemskiej. Tęcza powstaje w wyniku rozszczepienia światła, załamującego i odbijającego się wewnątrz kropli deszczu.

Rozszczepienie światła jest wynikiem zjawiska DYSPRAKCJI, powodującego różnice w kącie załamania światła o różnej długości fali przy przejściu z powietrza  do wody i z wody do powietrza.

Pierwszym człowiekiem, który zadowalająco wyjaśnił zjawisko tęczy był Rene Descartes (Kartezjusz).



Postanowił on przeanalizować drogę promieni świetlnych przechodzących przez bardzo dużą krople wody (było to wielkie kuliste naczynie wypełnione wodą).Na podstawie doświadczeń oraz rozważań teoretycznych doszedł do wniosku, że jaskrawa (główna)tęcza powstaje wtedy, gdy światło wchodzi do kulistej kropli wody, odbija się wewnątrz niej i wychodzi na zewnątrz.

Skąd się biorą kolory?

Pierwszą próbę racjonalnego wyjaśnienia zjawiska powstawania tęczy przeprowadził prawdopodobnie Arystoteles, pisząc, że tęcza jest niezwykłym rodzajem odbicia światła słonecznego od chmur. Przez wieki badacze zgłębiali tajemnice tego zjawiska, ale dopiero na początku XVIII wieku Izaak Newton oznajmił, że białe światło jest mieszaniną światła o różnych barwach, a jego współczynnik załamania w wodzie jest różny dla światła o różnej barwie. I tak: światło czerwone przechodząc z powietrza do wody załamuje się w mniejszym stopniu niż niebieskie i wychodzi z wody pod innym kątem. Rozmiary kątowe łuku są różne dla każdego koloru. Tęcza jest zatem wizualnym rezultatem złożenia ciągu łuków o odmiennnych rozmiarach i kolorach. Oto odpowiednia kolejność barw pojawiających się na niebie: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy i fioletowy.


Ciekawostki:
Tęcza pojawia się na niebie zawsze po przeciwnej stronie niż znajduje się Słońce. Składa się z dwóch łuków, z tym, że przeważnie widoczny jest tylko łuk pierwszy. Jego promień zewnętrzny wynosi 42.5 stopnia.




Widmo składa się z siedmiu kolorów, od czerwonego na zewnątrz do fioletowego wewnątrz łuku. Natomiast w drugim łuku kolory są odwrócone, czyli od fioletowego do czerwonego. Dzieje się tak na skutek dwukrotnego odbicia rozszczepionego światła. Promień tego łuku to 54 stopnie.


Z powierzchni Ziemi tęcza widziana jest zawsze jako kolorowy łuk. Okazuje się, że obserwator ziemski widzi tylko jej część. W rzeczywistości powstaje bowiem wielobarwny okrąg i właśnie tak jest widziana z pokładu samolotu.


Dlaczego są dwie tęcze ?

Czasami możemy dostrzec drugi, nieco większy łuk tęczy, pojawiający się nad pierwszym. Jest to efekt podwójnego załamania światła w kroplach wody. Odbite światło wychodzi z kropli pod kątem 51 stopni i właśnie taką szerokość kątową posiada wtórny łuk tęczy. Natężenie barw w łuku wtórnym zawsze będzie mniejsze niż w pierwotnym łuku tęczy. Dzieje się tak dlatego, że część światła zostaje rozproszona podczas drugiego załamania wewnątrz kropli wody.




Już dzieci zadają nam to pytanie, kiedy tylko ją pierwszy raz zobaczą: mamo, tato, jak powstaje tęcza? I co mamy odpowiedzieć naszym maluchom? Warto poznać prawidłową definicję i później dostosować ją do wieku dziecka, odpowiednio upraszczając schemat powstawania kolorowej wstęgi na niebie.
Wiemy dobrze, że białe światło to mieszanina różnych innych barw. Każdy kolor ma inna długość fali. Największą długość ma kolor czerwony, najmniejszą: fioletowy. To oczywiście tłumaczy ułożenie kolorów na wstędze tęczy. Najkrócej i najprościej mówią: tęcza powstaje poprzez załamanie się światła. Fizyka tłumaczy to w ten sposób: promienie słoneczne odbijają się w kroplach wody i załamuje się światło białe, rozszczepiając się na różne kolory.
Kropelki deszczu działają w tym wypadku jak malutkie pryzmaty. Trudno zapewne wytłumaczyć do dziecku. Możemy mu powiedzieć, że światło przechodzi przez kropelki wody i powstaje tęcza, na bardziej skomplikowane wyjaśnienia przyjdzie czas na lekcji fizyki w szkole. :)

Pozdrawiam,
Dorota


[9] [Seria: Eksperymentarium zjawisk atmosferycznych.] Pogodowe łamigłówki


Dla wszystkich śledzących naszą serie  Eksperymentarium zjawisk atmosferycznych Pedagotworki przygotowały łamigłówki dotyczące wiedzy o pogodzie.

Powodzenia i miłej zabawy :)




Wiosenne kreacje


A Wy dokumentujecie swoje okazy wiosny zza okna ?

poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Wulkanowe Love


Dlaczego "wulkan"?
  •  Już od starożytności wulkany fascynowały ludzi. Wydawały się one czymś nieziemskim i dlatego też, często oddawano im cześć.
  • Geneza nazwy leży w religii rzymskiej. Wulkan był to bóg ognia i kowali. Wykuwał on w swojej pieczarze pełnej żaru gorącą broń dla wojowniczych bóstw.
  • Również w innych częściach świata je czczono. Na Hawajach Kilawela był to dom Pele - bogini ognia, a góra zwana przez mieszkańców Meksyku El Popo była obiektem kultu Azteków.


Co to właściwie jest "wulkan"?
  • ·         Góry ognia
  • ·         Pod wąską skorupą otaczającą Ziemię znajduje się gorąca magma.
  • ·         Wybuchy wulkanów są przejawem życia globu i ruchu płyt, jak i dążenia tychże związków do wydobycia się z głębi Ziemi.
  • ·         To co nazywamy wulkanem to miejsce na powierzchni Ziemi, w którym wydobywają się (lub wydobyły) z głębi Ziemi produkty wulkaniczne m.in. lawa, materiały piroklastyczne czy gazy wulkaniczne.
  • ·         Wulkan zbudowany jest z kanału, którym dopływa z głębi Ziemi na powierzchnię produkty erupcji oraz lejkowato rozszerzonego wylotu kanału, który stanowi krater wulkaniczny. Jego zbocza tworzą zastygłe warstwy lawy, popiołów, także stożki napływowe.
  • ·         Miejsce, w którym gromadzi się gorąca magma pod powierzchnią ziemi, nazywa się komorą magmową.




Rodzaje wulkanów:

Ze względu na aktywność
:
  • Wulkany czynne – to te  wulkany stale lub sporadycznie objawiające swoją działalność
Np. Mauna Loa  - wulkan na Hawajach, Etna  - wulkan we Włoszech
  • Wulkany drzemiące – to te wulkany, których erupcje zostały zaobserwowane w czasach historycznych, ale obecnie nie wykazuje już aktywności
Np. Mauna Kea – wulkan na Hawajach
  • Wulkany wygasłe - wulkan, który prawdopodobnie już nigdy nie wybuchnie
Np. Masyw Centralny – wulkan we Francji





AKTYWNOŚĆ TEMATYCZNA [1]

WYBUCH WULKANU
POTRZEBNE MATERIAŁY:
·         kolba lub butelka
·         miska
·         woda
·         płyn do mycia naczyń
·         ocet
·         soda
·         barwnik spożywczy (czerwony - lawa lub inny dowolny)

INSTRUKCJA:
1. Umieść w misce kolbę albo butelkę o objętości około 330 ml.
2. Wlej do kolby ok. 150 ml wody, 10 ml płynu do naczyń i wsyp 3 łyżeczki sody - wszystko wymieszaj.

3. Wlej do mieszaniny ok. 100ml octu i obserwuj co się stanie.

 i jak ????

COŚ DLA PRZYJEMNOŚCI [1]

Pozdrawiam, 
I

czwartek, 21 kwietnia 2016

22 Kwietnia - Dzień Ziemi

22 kwietnia
Dzień Ziemi

Czy wiesz że...
  • ·         Ziemia jest nazywana Gają.
  • ·         Ziemia jest 3 liczącą od Słońca, a piątą od wielkości planetą Układu Słonecznego.
  • ·         Ziemia pod względem średnicy, masy i gęstości jest największą planetą skalistą Układu Słonecznego.
  • ·         Ziemia jest zamieszkana przez miliony gatunków, w tym przez człowieka.
  • ·         Ziemia jest jedynym znanym miejscem we Wszechświecie, w którym występuje życie.
  • ·         Ziemia formułowała się około 4,54 +/- 0,05 mld lat temu.
  • ·         Różnorodność biologiczna Ziemi nieustannie powiększa się, chociaż w dziejach Ziemi proces ten był kilkukrotnie przerywany, kiedy miało miejsce masowe wymieranie gatunków.
  • ·         Litosfera Ziemi dzieli się na kilkanaście płyt tektonicznych, które przesuwają się względem siebie w ciągu okresów trwających nawet przez wiele milionów lat W ich trakcie dochodzi do znacznej zmiany położenia kontynentów.
  • ·         Powierzchnie Ziemi w 70,8% zajmuje woda wszechocenanu zawarta w morzach i oceanach, pozostałe 29,2% stanowią kontynenty i wyspy, na powierzchni których znajdują się jeziora oraz inne źródła wody tworzące hydrosfer.
  • ·         Ziemia oddziałuje grawitacyjnie z innymi ciałami w przestrzeni kosmicznej, zwłaszcza z Księżycem i Słońcem.
  • ·         Ziemia wykonuje jedno okrążenie wokół Słońca raz na każde 366,256 obrotów wokół własnej osi. Czas jednego okrążenia wokół Słońca nazywa się rokiem gwiazdowym i odpowiada 365,256 dniom czasu słonecznego.
  • ·         Nachylenie osi Ziemi do prostej prostopadłej do orbity wynosi 23,44 stopnie, co prowadzi do rocznych wahań oświetlenia, które powoduje m.in. występowanie na jej powierzchni pór roku, które tworzą rok zwrotnikowy.
  • ·         Wokół Ziemi krąży jeden naturalny satelita - Księżyc. Przypuszcza się, że orbituje on wokół Ziemi od ok. 4,53 mld lat.
  • ·         Od około 7,3 mld ludzi zamieszkuje Ziemie.


Ziemia jest niesamowita!
Zgadzasz się?



Dbajmy o Ziemię !

Aktywność tematyczna [1]

Stwórz własny plakat, który zachęci wszystkich do ochrony Ziemi.

Potrzebne materiał: papier kolorowy, mazaki, arkusz brystolu B1, klej, nożyczki

Inspiracje tematyczne: 
  • ochrona darów ziemi
  • segregacja śmieci
  • potrzeby ziemi
  • woda  do picia - źródło życia
  • Pomnóż las
  • Rośliny- pielęgnacja i rozsadzanie
Oto nasze plakaty:

 Temat: Jak ty możesz dbać o ziemie?


Temat: Segregujesz Ziemie Ratujesz!


Aktywność tematyczna [2]

Rozwiąż rebusy

Aktywność tematyczna [3]

Zasadź swój własny las z rodzicami lub nauczycielem.

Oto mała instrukcja:
Miłej zabawy!
Izabela

[7] [Seria: Eksperymentarium zjawisk atmosferycznych.] Pogodowe SOS - zagrożenia.


POWÓDŹ

Jedna z najbardziej groźnych i niszczycielskich w skutkach klęsk żywiołowych. Polega na zalewaniu przez wodę terenów nadbrzeżnych, wzdłuż koryta rzeki lub brzegu morza wskutek wezbrania wód.


PRZYCZYNY POWODZI W POLSCE

         Nadmierne opady deszczu- głównie w miesiącach letnich, zwłaszcza w lipcu.
         Wiosenne roztopy- z powodu znacznej ilości zgromadzonego śniegu i gwałtownego przebiegu roztopów
         Zatory lodowe- przyczyną jest zablokowanie koryta rzeki przez lód.
         Sztormowe fale oraz silny północy wiatr- wtłaczające fale morskie i wody rzek w głąb ich koryt, co zmienia na pewien czas normalny kierunek spływu wód
         Awarie urządzeń hydrotechnicznych- spiętrzających wodę: tam zapór i stopni wodnych

RODZAJE POWODZI
                     opadowa– której przyczyną były ulewne lub nawalne opady, czyli o dużym natężeniu lub rozlewne czyli długotrwałe na dużym obszarze zlewnym.
                     roztopowa – której przyczyną jest gwałtowne topnienie śniegu.
                     zimowa– której przyczyną jest nasilenie niektórych zjawisk lodowych
                     sztormowa– której przyczyną są silne wiatry,


JAK WALCZYĆ Z ZAGROŻENIEM POWODZIOWYM?
         wały przeciwpowodziowe wzdłuż najbardziej zagrożonych odcinków rzeki
         zbiorniki retencyjne, które przyjmują nadmiar wody w okresie powodzi, a w czasie suszy można z nich zasilić rzeki, utrzymując normalny stan wody
         kanały i rowy melioracyjne, nawadniające ziemię w czasie suszy i odprowadzające nadmiar wody w czasie powodzi
         sadzenie drzew w pobliżu rzek to znacznie spowalnia rozprzestrzenianie się fali powodziowej i zwiększa przesiąkanie wody do gruntu



Zbiornik retencyjny
rów melioracyjny
Wały przeciwpowodziowe

PORAŻENIE SŁONECZNE

Następuje wówczas, gdy organizm podczas silnego upału przy niedostatecznym parowaniu potu traci dużą ilość płynu.

OBJAWY:
         zaczerwienienie skóry,
         obfite poty i ogólne osłabienie,
         pragnienie,
         zawroty głowy i mroczki przed oczyma są zwiastunami porażenia
         temperatura ciała prawidłowa,
         wybitna bladość,
         zimna skóra uczucie marznięcia ze skłonnością do dreszczy,
         szybkie, słabe tętno.

CZYNNOŚCI RATUJĄCE:
         ułożenie w cieniu,
         pozycja przeciwwstrząsowa,
         okrycie porażonego,
         chłodna woda do picia,
         unikanie wysiłków fizycznych,



UDAR SŁONECZNY

Jest to nagromadzenie się nadmiernej ilości ciepła w organizmie. Sytuacja często spotykana w gorącym i wilgotnym klimacie lub pomieszczeniach, gdzie wilgotność względna przekracza 75%. W takich warunkach wydzielanie potu drastycznie spada, a co za tym idzie zmniejsza się oddawanie ciepła do otoczenia.

OBJAWY:
         szybko rośnie temperatura ciała,
         skóra staje się sucha, zaczerwieniona i gorąca,
         występują objawy obrzęku mózgu: zaburzenia orientacji, chwiejny chód,
         tępy wyraz twarzy, drgawki, ból i zawroty głowy,
         mrowienie kończyn,
         utrata przytomności i zaburzenia oddechu.

CZYNNOŚCI RATUJĄCE:
         chorego przenosi się w chłodne ocienione miejsce,
         jeśli nie utracił przytomności układa się z uniesionym tułowiem i głową,
          w przypadku utraty przytomności chorego kładzie się na boku
          obniżamy temperaturę ciała za pomocą wszelkich możliwych środków (bez gwałtownego ochładzania),
          kontrola czynności życiowych i zachowanie spokoju.


PAMIĘTAJ TO TYLKO NIEKTÓRE Z ZAGROŻEŃ, NA KTÓRE JESTEŚ NARAŻONY ZE STRONY POGODY!

DBAJ O SIEBIE I BLISKICH!

KIEDY MASZ KŁOPOTY SKONTAKTUJ SIĘ Z SŁUŻBAMI RATUNKOWYMI!


NUMERY ALARMOWE W CZASIE ZAGROŻENIA


JESTEŚ DZIELNY! UWAŻAJ NA SIEBIE !
Pozdrawiamy, 
Ewelina i Izabela

środa, 20 kwietnia 2016

Z kwietnika przyrodnika


Świat przyrody jest interesującym obiektem poznania dla dzieci w każdym wieku Wiadomości z przyrody najbardziej odpowiadają sposobowi myślenia dziecka, „dlatego właśnie obserwacje natury są u dzieci potrzebą naturalna, a bliski kontakt z nią ciągłym dążeniem dzieci”.
Dzieci odczuwają potrzebę bezpośredniego kontaktu z obiektami przyrodniczymi, oddziaływania na nie w sposób zabawowo-eksperymentalny.

Dlatego nie bójmy się i eksperymentujmy!
Pozwólmy bawić się i poznawać!
Wiwat przyrodo! Wiwat zabawo!

Pozdrawiamy:)